Movieeeees!

Tjoo tjoo! Hur mår ni nudå i det här lite halvbra vädret? Varmt som attan ute tycker jag, men solen lyser bara då och då. Jag ska väl i allafall vara med kompisar idag, OCH få tillbaka MY BELOOOOVED IPHONE BBY! Och sen så kommer våran nya båt transporterad på lastbil vilken dag som helst, på fredag tror jag det var! Så jag är aaaasglaad!

Men i allafall, jag lovade ju att skriva om filmerna jag har sett i helgen, och intresserad eller ej: här kommer dem:


Genre: Äventyr/Western
Young guns:
Denna film utspelar sig i 1800-talets New Mexico i staden Lincoln. Denna film är helt och hållet byggd på en riktig historia, och handlar om Billy The Kids banditgäng. Billy the Kid spelas av Emilio Estevez som förövrigt också är Charlie Sheens bror, som också spelar med i filmen. Detta gäng som du ser på framsidan är ett par unga killar under 21 år, som lyckats komma på fel väg i livet. När dem får en andra chans av boskapsägaren John Tunstall tar dem den villigt, och dem lär sig läsa och bete sig. Men när John blir skjuten av en rivaliserande boskapsägare tar dessa 6 st pojkar lagen i egna händer, och gör allt för att utkräva hämnd.

Jag tycker att den här filmen var riktigt underhållande, och dem har fått in humor i det hela. Emilio Estevez portättering av Billy The Kid är helt otroligt bra. Billy The Kid är ju känd för att ha varit en ung (19 årig) hänsynslös cowboy som levde under 1800-1900-talet. Det är inte lätt att leva när man har ett pris på 700 dollar på sitt huvud. För 700 dollar klipper många vänskapsband. Han sades vara så snabb på att dra pistolen att ett mynt inte ens hann falla till marken. Det häftigaste är ju att allt är verkliga händelser. Man kan inte låta bli att älska Billy The Kid.
Betyg: 9 av 10!


Vill ni läsa mer om den verklige Billy The Kid- a.k.a William .J Bonney: http://en.wikipedia.org/wiki/Billy_the_Kid


Genre: Skräck
Ja, sen så har jag ju sett Alone in the dark vilken är en film som är baserad på en serie med spel som går under samma namn. Filmen handlar väl kort om en uråldrig paranormal makt som släpps lös, vilket då betyder människodödande monster. Då blir det såklart en kamp på liv och död för att överleva.

Jag tycker att denna filmen var dålig. Dåliga animeringar och gammal story. Nej den tilltalade inte mig. Den hade egentligen allt, blod, monster, mörker.. Ja allt sånt. Men konceptet tilltalde inte mig, sorry. Besviken på Chistian Slaters skådespelarinsats. Han stack inte ut. Betyg: 2,5 av 10

File:Ghostandthedarkness.jpg
Genre: skräck/reality
Sen så har jag sett detta mästerverk, The Ghost and the Darkness. Denna film utspelar sig i området Tsavo i afrika under slutet av 1800-talet. Man får följa John patterson, en just nybliven pappa som reser till denna plats för att arbeta som arbetsledare för ett brobygge under 5 månader. I början flyter allting på och går som planerat, men under nätterna försvinner arbetare spårlöst, bara för att bli hittade halvätna, sönderslitna och blodiga någonstans på afrikas savann. Tiden går och skräcken sprider sig, och man vet nu att det är två lejon som orsakar alla dödsfall. Dessa lejon, dem är inte vanliga. Folket kallar dem The ghost and the Darkness, för dem anfaller under natten tyst, men även vildsint på dagen. Detta har aldrig skådats förut. För att kunna leva säkert måste något göras åt lejonen, men allt går inte som planerat. De mänskliga jägarna blir snart de jagade.

Jag tycker att denna film var helt otroligt bra. Och även denna är helt baserade på riktiga händelser. De två riktiga lejonen, The Ghost and the Darkness finns uppstoppade på ett museum i Illinois. Det sägs att dem dödade över 100 man innan dem skjöts. Men detta är ett VÄLDIGT ovanligt beteende för lejon, så få absolut inte fel uppfattning av dem nu.

Effekterna är riktigt välgjorda trots att den är gjord 1996, och faktumet att dem använde riktiga lejon vid inspelningen är riktigt häftigt och planerat. Betyg: 10 av 10!



Och här har ni dem riktiga "The Ghost and the Darkness". Det är två hanar, men dem har tappat manen under dem 100 åren dem har varit på museum, och uppstoppningen har gjort att dem krympt.

Sen så har jag sett ca 4 filmer till, men jag valde ut dem här tre. Och The ghost and the darkness kommer finnas i mitt minne ett långt tag. En epic film!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback design av: erican.webblogg.se
RSS 2.0