I går

Hellåå människor :) I går var jag som sagt på skansen och sedan gick vi på bio. Och jag måste få säga: I am number four var GRYM. GRYM GRYM GRYM.
Många refererar filmen till Twilight, vilket jag inte tycker att man ska göra. Varför försämra en så bra film som "I am number four" genom att koppla den till Twilight? Antagligen bara för att alla Edward och Jacob-fans därute ska gå och se den..
Det fanns såklart även lite kärlek i denna film (jag menar, hur många filmer har det inte?) men det var i lagom mängd och en väldigt liten del av handlingen. Jag skulle nog sätta in filmen under kategorin Science fiction/action/fantasy/äventyr. Haha, jag vet, ganska lång kategori.
Filmen rekomenderas starkt.
Extra cred till huvudrollsinnehavaren Alex Pettyfer för bra skådespelarinsats.




Det var även bra att han som huvudperson såg bra ut, för jag har väldigt svårt för att se filmer där huvudpersonen är ful.. Haha, kalla mig ytlig :P

Iallafall, jag tänkte ge er lite bilder från skansen:) :


Vi tog bergbanan upp till Skansen


Ganska cool utsikt över stockholm faktiskt :P


Det blev en ganska kul skugga :)


Någon form av ett same-hus :)


En ren, ganska häftigt att se faktiskt


Ja ni, det är inte ofta man får en sån här närbild på en Älg inte :)


Underbart söt gråsäl, men han luktade ganska illa..


Björnarna som lekte en bit bort. Fjolårets ungar som vuxit en hel del


Vacker Lokatt, hon vankade av och an vid staketet. Antagligen var det väl utfodringsdags.


Dem otroligt stora och gigantiska europeiska bufflarna. 30 cm högre än mig!


Vildsvinen, som man även ser ofta hemma också :)


Ett sömnigt får :)


Vanlig tamgris :)




Någon form av sång-apa som jag inte kommer ihåg art-namnet på


Sovande sengångare (förvånad?) :)


Vackra Lejontamariner, en ap-art som är ca 30 centimeter stora :)


En jättesköldpadda semestrade i samma terrarium


Även ett par leguaner vilade i trädtopparna :)


Fina små surikater med ungar. En av världens alla djurarter som jag tycker mest om :)




Här har vi en riktigt stor kille. En fin boaorm :)


Den här killen måste bara vara världens vackraste orm-art. Smaragdboan. Även världens längsta ormart


Jag menar, kolla bara på färgteckningen!


Fin liten blåtungad skink :)


Här har vi Kungskobran, högst uppe i toppen av trädet :) Vacker orm faktiskt. Allt ont vi har hört om dessa ormar är falskt. Ormar är inte onda av naturen. De attackerar i självförsvar när de blir drivna till det, ofta av människan.


Någon form av trädlevande snok. Majs-snok om jag inte minns fel. Även här helt fantastiska färger!


Den respektingivande men facinerande skallerormen :)


Här har ni den lilla lilla ökenmusen till vänster i skålen. Ödlan och ormen är inte riktiga. Deras funktion är bara att vara där för syns skull.


Här har ni planetens ENDA giftiga ödla, Gila-ödlan. Hon ser ut som en plast-leksak, men hon är riktig :)


(ganska mörk bild) Här är brunråttan, även kallad pestråttan för att det var denna art som förde vidare bl.a. Digerdöden och pesten. Men råttorna bär inte virusen längre. Hur kan man inte tycka denna krabat är urgullig?


Längst in här i terrariet ser ni Taipan-ormen. Världens giftigaste orm. Ganska respektingivande men en vacker orm.


Här har ni den bitska Snapper-sköldpaddan.


(suddig bild) Här har ni en stingrocka. Arten är väl mest känd för att ha orsakat Steve Irwins död. Men även här handlade djuret bara i självförsvar.


Magnifika leopard-hajen. Svårt att få klara bilder när djuren hela tiden är i rörelse, speciellt under vatten.


Här är ett par riktigt biffiga tjejer. Amerikanska alligatorer :)


Lite sådär skrattretande skylt utanför alligatorerna :P


Fin akvariebild. Fast även denna ganska suddig. Och nej, jag tänker inte sitta och rabbla upp alla fisk-arter här inte..


Den aggressiva fågelspindeln. Jag kan inte låta bli att fascineras och tycka om spindeldjur. Dem har sin charm.


Här har vi Snoddas, ormen jag fick klappa och kela med :) Riktigt fin orm!


Och spindeln Viggo som jag också fick klappa och kela med :) Fin spindel här också, visste ni, spindlar är otroligt lena och håriga. Det är som att klappa en miniatyr-hund :)


Och sedan gick vi såklart för att äta!


Och jag tog en Tutti-frutti pizza, riktigt god faktiskt!

Ha det fortsatt bra nu, nu är det även en vecka kvar på praoen! Längtar tills skolan.. :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback design av: erican.webblogg.se
RSS 2.0