Helgen är över?!

En grej jag aldrig har fattat är det där med allas "söndagsångest". Jag förstår mig aldrig på det där. Vad menas med söndagsångest? Söndag är bara en dag i veckan, och varför får alla ångesten just på söndagen? Själv har jag aldrig någon som kallad "söndagsångest".

I allafall, i dag har jag varit ute och jobbat hela dagen med pappa och Elias. Var först på Bauhaus och Hornbach där pappa skulle köpa en ny skorsten (?), och sedan åkte vi till tomten (nej inte han i röd luva, tomten som i en tomt), och hämtade en släpkärra med ca 1 ton ved. Gissa vad jag och Elias gjorde sen då? Jo vi lastade ur hela den där släpkärran själva och staplade allt i vedboden här hemma. I bland är det ganska jobbigt att vara såkallad "miljövänlig", men pappas invändning är "men tänkt på era barn-barn". Så jag känner mig ganska duktig i dag, att ha uträttat ett så stort jobb faktiskt. Där ute stod man i kylan med gummistövlar och en tjock arbetarjacka lånad av pappa och staplade ved :) Sedan så hade Nea bakat äppelpaj också, så plötsligt var det inte lika jobbigt efteråt ;)

Nu mot kvällen har jag bara legat och läst i min älskade Eragon- bok! Jag försöker läsa så långsamt som jag bara förmår för att det roliga aldrig ska ta slut. Min favorit bok nummer 1. Fast jag har ju faktiskt bok två och tre kvar som jag ska läsa om innan den fjärde och avslutande kommit ut, även fast detta är femte gången jag läser om dem. Det blir aldrig GAMMALT!



Jag plockade även ut lite favoritcitat ur dagens läsning:

"Folk har en irriterande förmåga att lägga fel saker på minnet"- Brom

"När allt kommer omkring, hur skulle en enkel drake kunna ge råd åt en människa? I själva verket borde hela världen hylla din enastående förmåga att hitta den enda oframkomliga vägen."- Saphira

"Det riktiga modet ligget i att leva och lida för vad du tror på."- Brom

"Att tro och vara är inte nödvändigtvis ett och detsamma. Jag visste inte att du fanns förrän du drumlade in här och förstörde min tupplur. Det betyder ändå inte att du var overklig tills du väckte mig"- Varkatten Solembum

"Hur kan dessa människor leva i lugn och ro, när lidandet runt omkring dem är så uppenbart?"- Eragon

"Det finns ett skäl till att vi föds med en hjärna och inte en sten i skallen."- Brom

"Vad jag ser ut som ändrar inte vem jag är. För du tror väl inte att jag kallas varkatt utan orsak?"- Solembum

"Om du läser de där rullarna för nöjes skull, så antar jag att mitt besök är helt grundlöst. Men om du håller på med något olagligt och inte vill bli upptäckt, ja då kanske jag har kommit för att varna dig. Vakten som ni mutade berättade just om er för sin avlösare och denne nye representant för imperiet har skickat ut soldater för att leta efter er."- Solembum

"Vad betyder vår existens när den kan sluta såhär?"- Eragon

Här hade ni lite citat, och jag älskar verkligen hur den här boken är uppbyggd. Man lär verkligen känna karaktärerna och jag älskar även de kvicka dialogerna mellan Eragon och Saphira. Jag kan inte ens räkna alla gånger jag har suttit och skrattat och gråtit för mig själv. UnderBARASTE och grymmaste boken som någonsin skrivits, utan tvekan!!


Over and out!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback design av: erican.webblogg.se
RSS 2.0