Nedsatt syn är ett handikapp

En sak jag alltid blir lite irriterad på i skolan är hur dåliga folk är på att sätta sig in i hur det faktiskt är att ha väldigt nedsatt syn. Jag har varit utan linser i ett halvår nu för att jag inte har haft tillgång till några, och för att dem som jag har nu för tillfället är utdaterade. Det vill säga att dem är helt fel styrka och inte hjälper min syn på något sätt. Min syn har försämrats under halvåret vilket innebär att dem aktuella linserna inte hjälper något.

Inte många med normal syn kan sätta sig in i hur det faktiskt är. Att inte kunna urskilja saker på längre håll. Detta rör sig om två tre meter i mitt fall. Ute en vanlig dag kan jag inte urskilja ansiktet på en person som går förbi, förrän dem är precis brevid. Jag måste ofta fråga en kompis i skolan vad som skrivs på tavlan, oavsett om jag sitter längst fram. ALLT på mer än tre meters avstånd blir extremt suddigt och bildar dubletter. Dvs. skuggor runt omkring som gör att en sak ser ut att vara flera. Jag tror bara folk i samma sits förstår mig.

Mina nya linser med nya styrkan kommer vilken dag som helst, så jag kommer kunna se någorlunda bra. Och ni som säger annat: EN MÄNNISKA MED NEDSATT SYN KOMMER ALDRIG FÅ LIKA BRA SYN SOM DEN "NORMALA" MÄNNISKAN, OAVSETT SYNHJÄLPMEDEL SOM GLASÖGON OCH LINSER. Oavsett hjälp från glasögon och linser uppnås bara ca 75% av den normala synförmågan som människor UTAN synproblem besitter. Förstår ni?

Det gör mig så in i norden arg att ingen förstår hur jobbigt det faktiskt är. Jag bad inte om detta.´

Under natten och kvällen, i mörkret, skulle jag våga påstå att jag är väldigt begränsad. Näst intill handikappad synväg. En människa jag í allafall skulle ha upptäckt under ljusare omständigheter, kan jag endast urskilja när den är strax framför.

För att ge er ett hum om hur det är för mig:

 
För att hitta en någorlunda bra jämförelse: Så här ser det ut för mig när jag sitter nära datorn. Jag ser perfekt på nära håll, och kan kolla närmare än alla personer med "normal syn" och ändå se bra. På nära håll har jag bättre syn än andra.


Men backar jag EN ENDA meter, en halvmeter räcker också, så blir det såhär texten ser ut.

Kan någon av er helt ärligt förstå hur jobbigt det är? Glasögon och linser eller ej, aldrig kan man få lika bra syn på långt håll. Och jag kommer alltid behöva anstränga ögonen mer för att se det ni ser.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback design av: erican.webblogg.se
RSS 2.0